
CHINESE SOUTHERN DIASPORA STUDIES, VOLUME SEVEN, 2014-15 
南方華裔研究雜誌第七卷 ,  2014-15 	

	

160 
	

Early Chinese Newspapers in Australia: 
Trove Presents a New Perspective on Australian History 

 
© 2015 Kate Bagnall 

 
 
Most Australian historians will tell you that there was a “before Trove” and an “after Trove”. 
Being able to search and access digitised copies of hundreds of Australian newspapers, 
from major city dailies to small country papers, has changed the way we work and the sorts 
of histories we are able to write. 
 

Nowhere is this more apparent than among those of us researching the history of 
one of Australia’s oldest migrant communities — the Chinese. Over the past 20 years 
historians have sought to uncover Chinese voices within the historical record, to allow us to 
consider the lives of Chinese Australians on their own terms and to better understand their 
place within the Australian community. 
 

Newspapers are one source that provides an astounding array of information about 
the individual and collective lives of Chinese people in Australia. The mainstream English-
language newspapers, particularly local rural papers, that are available through Trove have 
facilitated new lines of historical inquiry and provided fresh insights into many aspects of the 
day-to-day lives of the early Chinese residents of Australia. 

 
An example is my work on Chinese-Australian families, where with Trove’s help I 

have been able to identify and track the lives of some of the earliest Chinese women in New 
South Wales. Arriving in the gold rush decades of the 1860s and 1870s, these women 
appear in few historical records. But because the women were a source of curiosity to 
European colonists, local newspapers featured articles about them, noting their arrival, 
marriage, settlement, the births of their children, and their deaths. While it’s still a work in 
progress, Trove’s digitised newspapers have allowed me to pursue a research topic I had 
once abandoned as being too hard. 

 
Australia’s Chinese communities were also active in publishing their own Chinese-

language newspapers. From the 1890s to the 1940s, Chinese in Sydney and Melbourne 
produced weekly papers that found a wide audience around Australia, New Zealand and 
the Pacific. There were also a couple of short-lived Chinese-language newspapers 
produced in the 1850s and 1860s. 

 
Historian Mei-fen Kuo has argued that these Chinese-language newspapers “have 

an important role to play in understanding Chinese-Australian history—mundanely through 
the historical archives they supply, and more profoundly through the windows they offer on 
community formation and everyday historical awareness” (Kuo 2013, p. 5). 
 

The editorials, news articles (both local and international), shipping timetables and 
advertisements they published reflected the interests and concerns of Chinese living in 
Australia. They provide insights into the ways Chinese in Australia saw themselves and the 
broader society around them. The language used within the papers is also a reflection of 
the Cantonese origins of the community and is interesting in and of itself. 

 
The Chinese-language newspapers carried advertisements for a range of Chinese 

and European businesses, such as those on the front page of the Chinese Times on 3 
October 1914. Note the prominent ads for shipping lines. http://nla.gov.au/nla.news-
page15349329 But while they are incredibly valuable as a historical source, these 
newspapers haven’t been widely used in researching Chinese-Australian history. The main 
stumbling block for most Australian researchers has been the fact that they’re written in 
Chinese. Even those of us with some Chinese have balked at the thought of trawling through 
microfilm copies for more than the occasional article — it’s a hard and often thankless task 



Bagnall:	Early	Chinese	Newspapers	 	

161 
	

in your native language, let alone in a form of written Chinese that is quite different from the 
contemporary Mandarin taught today. 
 

 

 
 

The National Library and its partner libraries have recently made things a bit easier 
by digitising three Australian Chinese-language newspapers and making them available 
through Trove — the Chinese Advertiser / English and Chinese Advertiser, the Chinese 
Australian Herald, and the Chinese Times. This follows on from the creation of an English-
language index to another paper, the Tung Wah Times, as part of the Chinese Heritage of 
Australian Federation a decade ago. 
 



CHINESE SOUTHERN DIASPORA STUDIES, VOLUME SEVEN, 2015 
南方華裔研究雜誌第七卷 ,  2015 	

162	
	

It’s exciting to think of the “after Trove” possibilities that access to these newspapers 
holds, both for historians in Australia and those overseas, particularly in China. Researchers 
on overseas Chinese history in the People's Republic of China tend to look towards Canada 
and the United States — two major destinations for Chinese migrants in the 19th and early 
20th centuries — yet perhaps easier access to these Australian sources will prompt them to 
turn their gaze to the south. 
 

Read on for a short introduction to each of the newly-digitised newspapers: 
 
Chinese Advertiser (1856) / English and Chinese Advertiser (1856-1858) 
 
The Chinese Advertiser was the earliest bilingual Chinese-English newspaper in Australia, 
first appearing in May 1856. It was published by Robert Bell, an Englishman, in Ballarat 
every Saturday, had a circulation of 400 copies and was distributed for free. The name of 
the newspaper changed later in 1856 to the English and Chinese Advertiser, after which 
time more of the paper’s content was in English. The Chinese name of the newspaper varied 
in the earliest editions, but the Chinese title 英唐招帖  (Yingtangzhaotie) appeared 
consistently under the English masthead from late 1857. The latest remaining copy of the 
newspaper is dated 7 August 1858. 
 

 
 
Front page of the last known copy of the English and Chinese Advertiser, 7 August 1858. The 
page features advertisements for five Ballarat businesses. http://nla.gov.au/nla.news-
page15910530 
 

Only ten issues of the newspaper are known to still exist, all of which have been 
digitised and made available in Trove. The newspaper published government notifications, 
advertisements and Biblical passages, rather than news articles or editorials. 

 



Bagnall:	Early	Chinese	Newspapers	 	

163 
	

Chinese Australian Herald (1894-1923) 
 
The Chinese Australian Herald 廣益華報 (Guangyi huabao) was the first major Chinese-
language newspaper in Australia. Published in Sydney, it first appeared on 1 September 
1894. The Chinese Australian Herald was founded and run by G.A. Down, J.A. Philp and 
Sun Johnson (孫俊臣  Sun Junchen), a bilingual Chinese intellectual who was the 
newspaper’s editor (another Chinese editor had been involved in establishing the paper, but 
he died in 1896). The Chinese Australian Herald was published every Saturday, had a 
circulation of up to 1,000 and was distributed throughout Australia, New Zealand and the 
Pacific. The final issue of the Chinese Australian Herald was published on 25 August 1923. 
 

 



CHINESE SOUTHERN DIASPORA STUDIES, VOLUME SEVEN, 2015 
南方華裔研究雜誌第七卷 ,  2015 	

164	
	

 
 
 
A helpful bilingual “Chinese storekeeper’s order list” from the Chinese Australian Herald, 10 
February 1899. The newspaper included advertisements for brands we still know today, 
including Arnott’s biscuits, Keen’s mustard and Van Houten’s cocoa.  
http://nla.gov.au/nla.news-article168654947 
 
The full run of nearly 1500 issues of the Chinese Australian Herald are digitised and 
available through Trove. The newspaper published editorials, Australian and overseas news, 
and advertisements, many of which were for European-run businesses in Sydney. Drawings 
and photographs were used to illustrate both news stories and advertisements. 
 
Chinese Times (1902-1922) 
 
The Chinese Times was Melbourne’s first major Chinese newspaper, published for the first 
time on 5 February 1902. For the first three years Thomas Chang Luke (鄭祿 Zheng Lu) 
was the proprietor and editor until he ran into financial difficulties. The Chinese Times 
changed its Chinese name several times over the years, reflecting shifts in its ownership 
and political sympathies: 愛國報 Aiguobao (1902-1905), 警東新報 Jingdongxinbao (1905-
1914), 平報 Pingbao (1917), and 民報 Minbao (1919-1922). It was published weekly, at first 
on Wednesdays and then from February 1905 on Saturdays. From 1919 the newspaper 
was the official organ of the Chinese Nationalist Party (KMT) in Australia. It was published 
in Sydney from 1922 until it ceased publication in 1949. 
 

Nearly 800 issues of the Chinese Times have been digitised and made available 
through Trove. These date from 1902 to 1922 with some gaps as there were breaks in the 
newspaper’s publication. Only scattered issues after 1922 are known to exist, held in both 
public and private collections. 

 
Tung Wah News (1898-1902) / Tung Wah Times (1902-1936) 
 
The Tung Wah News began in Sydney in 1898 as a joint-stock company funded by local 
Chinese merchants. One of the largest shareholders was Thomas Yee Hing (劉汝興 Liu 
Ruxing) and many of the smaller shareholders were market gardeners. The newspaper was 
published twice weekly, on Wednesdays and Saturdays, and the first issue appeared on 29 
June 1898. The Tung Wah News became the Tung Wah Times in August 1902, after which 
it was published once a week. 
 

The Tung Wah newspapers have not yet been digitised and made available through 
Trove. There is, however, an English-language index to the newspapers which was 
prepared as part of the Chinese Heritage of Australian Federation project. This index allows 
you to search for terms in English and provides the issue, page and column numbers for 
individual articles. Copies of the Tung Wah newspapers are available on microfilm in the 
State Library of New South Wales and the National Library of Australia. 
 
 
 
Further reading 
 
‘Progress of the Celestials’, Bendigo Advertiser, 9 May 1856, p. 2. 

http://nla.gov.au/nla.news-article88049926 
 
‘Chinese-language Australian newspapers’, Chinese-Australian Historical Images in 

Australia website. 
 



Bagnall:	Early	Chinese	Newspapers	 	

165 
	

Bryans, Dennis, 2013, ‘“A tolerable interpreter’: Robert Bell and the Chinese on the Ballarat 
goldfields”, La Trobe Journal, no. 92, December, pp. 126-43. 

 
Ch’ng, David, 199, A content analysis of advertisements in the Chinese Times, 1902-1914, 

Swinburne Institute of Technology, Hawthorn Vic. 
 
Finch, Ely, 2014, A transcription and translation of the Chinese Advertiser and the English 

and Chinese Advertiser (copy held by the Ballarat Library). 
 
Kuo, Mei-fen, 2013, Making Chinese Australia: Urban Elites, Newspapers and the Formation 

of Chinese-Australian Identity, 1892-1912, Monash University Publishing, Clayton 
Vic. 

 
Loh, Morag, 1994, ‘The Chinese Times 1902-1922’, La Trobe Library Journal, no. 53, pp. 

12-16. 
 
Macgregor, Paul, 2011, ‘“Before we came to this country, we heard that English laws were 

good and kind to everybody”: Chinese immigrants’ views of colonial Australia’, in 
Alison Broinowski (ed.), Double Vision: Asian Accounts of Australia, ANU Press, 
Canberra. 

 
Poon, Yuk-lan, 1995, ‘The two-way mirror: Contemporary issues as seen through the eyes 

of the Chinese language press, 1901-1911', in Shirley Fitzgerald and Gary 
Wotherspoon (eds), Minorities: Cultural Diversity in Sydney, State Library of New 
South Wales and the Sydney History Group, Sydney, 1995. 

 
Williams, Michael, no date, ‘Wading 10,000 li to seek their fortune: Tung Wah News 

selections 1898-1901’, Chinese Heritage of Australian Federation website 
[archived], La Trobe University. 

 
Yong, C.F., 1977, The New Gold Mountain: The Chinese in Australia, 1901-1921, Raphael 

Arts, Richmond, South Australia. 
 

                                                  *      * 
 
 
(THIS ARTICLE IS REPRINTED WITH PERMISSION FROM TROVE AT THE NATIONAL 
LIBRARY OF AUSTRALIA AND THE AUTHOR) 
  
ORIGINAL URL:  
https://www.nla.gov.au/blogs/trove/2015/02/19/early-chinese-newspapers 


